Cel pisma
Podstawowy podział pism biurowych, procesowych oraz urzędowych na kategorie odbywa się na dwie grupy, a mianowicie wg celu. Pisma informacyjne i pisma przekonywające.
Pisma informacyjne
Pisma informacyjne to np sprawozdanie, notatka, zawiadomienie, awizo, decyzja.
Pisma przekonywujące
Pisma przekonywujące tworzone są w celu „urobienia” odbiorcy, zjednania go sprytną, a czasem nawet siłową argumentacją. Do takich pism należy z pewnością podanie, reklamacja, wniosek, skarga.
Dodatkowe kryteria podziału pism biznesowych
- treść – informująca, pytająca, wyjaśniająca
- forma – formularz, email, blankiet
- termin – pilne (rozpatrzone 3 dni od daty wpływu), zwykłe (7-31 dni), terminowe (wg daty)
- obieg – z zewnątrz czy wewnątrz organizacji
- rodzaj sprawy – wniosek, protokół, wyjaśnienie, zapytanie, informacja, umowa, podanie
- tajemnicę – tajne, poufne, zwykłe
- elementy pisma – tytuł, nagłówek, adresy (pisma zatytułowane, pisma zaadresowane, pisma mieszane)
podział pism biurowych i procesowych